« Takaisin

Testaa hyötyliikunta – säästät ja kohotat samalla kuntoa

Testaa hyötyliikunta – säästät ja kohotat samalla kuntoa

Hyötyliikunnan idea on se, että liikut arjessa jonkin muun toiminnan ohella, tavoitteena ei siis välttämättä ole pelkkä liikkuminen. Hyötyliikuntaa tuleekin harrastettua lähes huomaamatta kodin askareissa, ja esimerkiksi haravoiminen, nurmikon leikkuu tai lumen luonti voivat olla varsin tehokkaita liikuntamuotoja. Voit myös tehdä tietoisia valintoja ja alkaa käyttämään hissin sijaan aina portaita. Hyötyliikunta on ilmaista, joten säästöön kertyvät matkakustannukset voi laittaa säästöön muihin tarpeisiin. Kaupan päälle tulee liikunnasta hyvä mieli.

Työmatkat lihasvoimalla

Monet suomalaiset kulkevat työmatkat kävellen tai pyörällä. Mikäli työmatka on reilun pituinen, et välttämättä muuta kestävyysliikuntaa tarvitsekaan kunnon kohottamiseen tai ylläpitoon. Aamun reippailu herättää myöskin kehon mukavasti päivään. Paluumatkaa voi hyödyntää tarvittaessa työasioiden loppuun käsittelyyn, näin voit kotiin päästyäsi keskittyä täysillä vapaa-aikaan.

Jos liikunta molempiin suuntiin tuntuu hankalalta kannattaa kokeilla ensin liikuntaa vaikkapa vain toiseen suuntaan. Yhdistämällä hyötyliikunnan julkiseen liikenteeseen tai kimppakyytiin pääset mukavaan alkuun. Kenties voit houkutella työkaverinkin kävelyseuraksi.

Kauppaan kävellen

Kävely kauppaan voi säästää myös kassalla. Mikäli kauppamatka on hieman pidempi, tulee tarkemmin harkittua kuinka paljon jaksaa ostoksia kantaa kotiin. Todennäköisesti ostoskassiin päätyvätkin vain ne tuotteet, jotka todella ovat tarpeellisia. Jos elintarvikkeiden kantaminen tuntuu turhan työläältä, voit kokeilla kävelyä myös johonkin toiseen liikkeeseen. Jos siis tarvitset uusia liikuntavälineitä, miksi et menisi ostoksille lenkkeillen.

Kaupunkien keskustoissa voi olla haastavaa löytää parkkipaikkoja ruuhkaisina aikoina, joten asiointi pyörällä tai kävellen on järkevä vaihtoehto tässäkin mielessä. Voit unohtaa sekä parkkimaksut että stressaavan parkkipaikan etsinnän ja saada hyvän mielen liikunnan tuottamista endorfiineista.

Hyötyliikunta verryttelynä

Kuntosalit, uimahallit ja muut liikuntapaikat ovat hyvä lisä arkiselle hyötyliikunnalle. Matkoja liikuntapaikoille voi hyödyntää alku- ja loppuverryttelynä ja treenatessa voi keskittyä vaikkapa lihasvoiman kasvattamiseen. Kävelemällä tai pyöräilemällä saat kehon lämmitettyä valmiiksi tulevia liikuntasuorituksia varten. Paluumatkan jälkeen on syytä muistaa myös venyttely ja palauttelu.

Pudottajat.fin mukaan hyötyliikunta on oiva keino myös painonhallinnassa. Voit siis nauttia liikunnasta arjessa lähes huomaamatta ja saavuttaa merkittäviä hyötyjä sekä omalle terveydelle että taloudelle. Kävely ja pyöräily sopivat liikuntamuotoina useimmille, ja lisäämällä päivittäistä hyötyliikuntaa vaikkapa vain puoli tuntia alkavat tulokset väistämättä näkyä vartalossa.

Puskurirahasto auttaa arjen hankinnoissa

Pienetkin säästöt arjessa auttavat puskurirahaston kerryttämisessä. Kirjaamalla kuukauden menot ylös voi löytää säästökohteita. Säästöjä kannattaa haalia, jotta arjen pienet yllättävät menot eivät suista taloutta raiteiltaan.

Mikäli säästöjä ei ole, voit hyödyntää hankinnoissa Ekstraluoton jatkuvaa tililuottoa. Tililuottoa voit maksaa takaisin myös osamaksulla, näin saat apua myös arjen isompiin hankintoihin. Valitse tarvitsemasi lainasumma ja hae Ekstraluoton tililuottoa.

Joustoa tähän päivään ja huomiseen tarjoaa Ekstraluotto – helppo ja nopea tililuotto käytössäsi kun tarvitset rahoitusta elämän muuttuviin tilanteisiin.